Sporten en warm weer: Denk een aans pre-cooling

Algemeen

BEST - Het is tropisch warm in Nederland en dat betekent dat we maatregelen moeten gaan nemen als we willen gaan sporten. Oververhitting en uitdroging liggen op de loer. Nu weten we inmiddels dat we bij voorkeur niet midden op de dag moeten gaan sporten. En ook als we klaar zijn weten we dat we voldoende moeten drinken.

Maar ook vooraf kun je al maatregelen nemen om het sporten onder deze tropische omstandigheden aangenamer te maken. Dat heet pre-cooling. Je zorgt ervoor dat je de lichaamstemperatuur voor het sporten omlaag brengt zodat deze minder snel oploopt als je eenmaal begint met sporten.

Inmiddels is wetenschappelijk aangetoond dat pre-cooling een positief effect heeft op het sporten onder warme omstandigheden. Dit kan op twee manieren, via interne en externe koeling.

Bij externe koeling moet je denken aan het afkoelen van je huid. Dit kan bijvoorbeeld door het nemen van een koud bad of jezelf in gekoelde handdoeken te wikkelen. Tegenwoordig zijn er ook koelvesten op de markt die hetzelfde effect bereiken.

Inmiddels is er ook steeds meer aandacht voor interne koeling. Dit kun je doen door het 'drinken' van gecrushed ijs, de zogenaamde slush. Ook hiervan is aangetoond dat dit een meetbaar effect heeft op de sportprestaties. 'Recent is aangetoond dat de inname van een grote hoeveelheid koude drank ook een effectieve, interne koelmethode is. Het innemen van grote hoeveelheden koude drank is in de sportcontext echter onpraktisch en vergroot de kans op maagdarmproblemen. Een variant op deze strategie, het innemen van een ijsdrank ('slushie'), opent de mogelijkheid om dezelfde koelende werking te verkrijgen met een veel kleiner volume aan "drank". De winst zit 'm hierbij voornamelijk in de faseverandering van ijs naar water die volgens de wetten van de enthalpie veel meer energie kost dan het verhogen van de temperatuur van vloeibaar water,' zo schrijft NOC NSF hierover.

praktische tips voor interne koeling
- Je kunt deze sluwst eenvoudig zelf maken. Neem een sportdrank of gewoon water en vries ongeveer de helft in en meng dit met de rest van het vocht. Het zal even uitzoeken zijn totdat je de juiste verhouding hebt gevonden.
- NOC NSF adviseert een hoeveelheid van 14 gram per kilogram lichaamsgewicht. Dit is best een behoorlijke hoeveelheid dus men raadt aan om dit stapsgewijs op te bouwen om maag- en darmklachten te voorkomen
- Men kan deze hoeveelheid het beste in twee stappen innemen, de ene helft een uur voordat men gaat sporten, de tweede helft een kwartier later.

Bron: Losse veter.nl


Deel op sociale media:

Terug naar boven