Wat is Nordic Walking nu eigenlijk?

De naam Nordic walking komt uit Finland.

Nordic walking is een vorm van sportief wandelen met wandelstokken (poles) in beide handen. Het is dus meer dan wandelen, maar ook weer geen joggen.

Het is een totaal fitness- en bewegingsconcept. Het voordeel boven fitness in een zaal is dat je het buiten doet, het hele jaar door. Bij voorkeur in de natuur. In een cursus Nordic Walking leer je de techniek zodat je maximaal profijt heb van je trainingsinspanning.

Video Nordic Walking bij AVGM

{youtube}4pzJgrKsW9g{/youtube}

Conditie

Wanneer je 2 á 3 maal in de week, een uurtje gaat trainen kun je er op rekenen dat je conditie binnen een half jaar sterk verbetert. De been- en armspieren worden intensief getraind omdat je loopt met een grotere pas, een bredere uitzwaai van je armen naar voor en naar achter en vanwege een tegengestelde rotatie van de schouders en heupen. Bovendien worden armen, borst en rugspieren door het meer of minder krachtig afzetten met de stokken nog eens extra onder handen genomen. Ook letten we op een perfecte afwikkeling van de voet en worden de handen die de stokken vasthouden bij elke stap geopend en gesloten.

Een effectieve calorieverbrander

Ongeveer 90% van de spiermassa is actief, dus een effectieve calorieverbrander.
Bij Nordic walking verbrandt uw lichaam al gauw 400 kcal per uur, tegen 280 kcal bij sportief wandelen. De polsslag is ruim 10% sneller, zo hebben wetenschappers al eens becijferd.

Weldadig voor nek, schouders, bovenrug, knieën

Nordic walking wordt geroemd om zijn weldadige effect op nek, schouders en bovenrug. Dat is niet verwonderlijk: de constante beweging van de armen zorgt voor betere doorbloeding en sterkere spieren. Zo zijn al veel beoefenaren van chronische klachten, waaronder RSI, afgekomen. Het is natuurlijk wel verstandig om eerst met uw huisarts te overleggen, voordat u gelijk wandelstokken aanschaft.
Andere delen van het lichaam hebben er eveneens baat bij: wandelen met stokken is ook minder belastend voor de knieën.

Nordic walken kan ook op hoge leeftijd

Veel Nordic walkers waren vroeger hardlopers, maar zijn daarmee gestopt wegens hardnekkige blessures. In vergelijking met hardlopen kunt u Nordic walking tot op hogere leeftijd volhouden.

Lidmaatschap

Wekelijkse geven we Nordic-walking trainingen in groepsverband, onder leiding van gecertificeerde trainers. U kunt hier aan mee doen wanneer u een cursus nordic walking heeft gevolgd bij GM of ergens anders en lid wordt van GM.

U profiteert dan van de wekelijkse trainingen maar u wordt tegelijkertijd automatisch lid van de van de Atletiekunie.

Enkele andere voordelen zijn:

  • In het voorjaar een dagvullende Nordic wandeltocht
  • In het voor- en najaar een dagvullende wandeltocht in ons Brabantse land met de wandelgroep.
  • Er wordt altijd gewandeld: zomer en winter en weer of geen weer, een trainer staat op u te wachten.
  • Deelname aan de speciale GM-evenementen waaronder de Heilige Eik Loop met brunch.
  • Een sportmedisch team inclusief fysiotherapeut staat u bij met raad en daad.

U mag eerst vier proeftrainingen meedraaien. Het lidmaatschap voor Nordic walkers is € 80,- per jaar. Stokken dient u uiteraard zelf aan te schaffen.

Neem voor meer informatie contact op met:

Ina Verhallen, e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefoon 06-15157786, of

Toos de Groen, e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefoon 0499-396608.


Deel op sociale media:

Terug naar boven